Innowacja pedagogiczna organizacyjno - metodyczna
- realizowana w Szkole Podstawowej im. Prezydenta RP Edwarda Raczyńskiego w Rogalinie w roku szkolnym 2019/2020
Umiejętność programowania jest jedną z podstawowych kompetencji XXI wieku. Uczenie logicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, pracy zespołowej, odpowiedzialnego korzystania z urządzeń mobilnych ważne jest już od najmłodszych lat. Dzieci z natury są ciekawe świata, chcą doświadczać, eksperymentować, działać. Wprowadzenie nauki programowania w pierwszym etapie edukacyjnym daje dzieciom szansę na zdobywanie kompetencji przyszłości, odpowiedzialne wprowadzenie w cyfrowy świat, kształtowanie logicznego i algebraicznego myślenia, ale również wdrażanie do pracy zespołowej.
Innowacja „Z kodowaniem za pan brat” jest odpowiedzią na aktualne potrzeby dzieci, wymogi edukacyjne zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz opublikowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2019/2020.
Do stworzenia innowacji zainspirował nas udział w programie edukacyjnym "Uczymy dzieci programować", zdobyte w nim doświadczenia oraz udostępniane uczestnikom materiały dydaktyczne.
Podstawowym celem innowacyjnego działania jest przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym, przekazanie podstaw programowania poprzez doświadczanie i zabawę. Nacisk położony jest na rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, intuicji, wyobraźni, rozumowania i wnioskowania.
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu dla klasy Ia oraz IIIa po jednej godzinie lekcyjnej w tygodniu dla każdej klasy.
Na zajęciach pracujemy z wykorzystaniem następujących narzędzi:
- mata edukacyjna „Kodowanie na dywanie” - programowanie bez komputera, przy użyciu dodatkowych pomocy takich jak: krążki, kolorowe kubeczki, klocki, szarfy gimnastyczne, kolorowe kartki. Przy wykorzystaniu tych narzędzi następuje wspomaganie mowy, rozwoju intelektualnego wraz z edukacją matematyczną, nauka czytania i pisania, doskonalenie orientacji przestrzennej,
- PixBlocks - aplikacja do nauki programowania-przyswajanie wiedzy oraz umiejętności praktycznych poprzez zabawę. Platforma wspiera kreatywność poprzez możliwość np. tworzenia gier. To najprostsze narzędzie do nauki programowania blokowego.
- Scratch Junior - aplikacja pozwalająca na tworzenie animacji oraz nieskomplikowanych gier. Dzieci układają z kolorowych bloczków prosty kod, który sprawia, że wesołe postaci poruszają się, wydają dźwięki, znikają.
- tablica multimedialna (wirtualna mata do kodowania).
Korzyści wdrożenia innowacji (przewidywane osiągnięcia):
- a) uczniowie:
-eksperymentują, szukają różnych rozwiązań stawianych im problemów,
-chętnie pracują w zespołach, dyskutują i szukają kompromisowych rozwiązań, biorąc pod uwagę potrzeby i oczekiwania innych,
-bezpiecznie, świadomie, czynnie i twórczo korzystają z nowoczesnych technologii,
- b) nauczyciele:
-chętnie sięgają po narzędzia Tik w swojej pracy,
-poszerzają swoje kwalifikacje, kompetencje
- c) rodzice:
-rozwijają kreatywność u dzieci,
-poszerzają swoją wiedzę na temat korzystania z nowoczesnych technologii przez dzieci,
- c) placówka:
-wzbogacenie bazy placówki o materiały dydaktyczno-metodyczne,
-poszerzenie oferty edukacyjnej.