Być jak Ignacy

Kółko naukowe E U R E K A !
 

ODKRYJ TAJEMNICE NAUKI

 

Zgodnie z przekonaniem, że nauka może zmienić świat, a wynalazki pomagają ludziom żyć lepiej, na zajęciach kółka uczniowie poznają dobre przykłady, na których mogą się wzorować w swoim codziennym życiu.

Są to wzorce pełne odwagi, budujące przekonanie, że warto wierzyć we własne siły i marzenia.

 

Kompetencje kluczowe rozwijane na kółku:

  • porozumiewanie się w języku ojczystym,
  • matematyczne i podstawowe naukowo-techniczne,
  • uczenie się,
  • społeczne i obywatelskie,
  • inicjatywność i przedsiębiorczość.

Metody pracy:

  • elementy pogadanki,
  • burza mózgów,
  • gry i zabawy dydaktyczne,
  • eksperymenty,
  • twórcze rozwiązywanie problemów,
  • praca z tekstem,
  • krótki film dydaktyczny,
  • prezentacja multimedialna.

Formy pracy:

  • indywidualna,
  • grupowa.

 

I ETAP

Stanisława Adamowiczowa - lekarka i specjalistka zdrowia publicznego. Ukończyła Wyższe Kursy Nauk Przyrodniczych oraz 4 lata medycyny, a także kurs statystyki demograficznej i lekarskiej. Zajmowała się zagadnieniami regulacji urodzeń, regulacji płodności, statystyką i demografią międzynarodowymi zagadnieniami zdrowia publicznego oraz epidemiologią chorób zakaźnych i społecznych. Odpowiedzialna za wydawanie Przeglądu Epidemiologicznego od pierwszej jego publikacji w 1920 roku. W 1963 roku otrzymała habilitację. Należała do Światowej Federacji Kobiet z Wyższym Wykształceniem i była przewodniczącą tej organizacji w latach 1939 do 1945.

           

1) Choroby i wielkie epidemie

Cel ogólny: zapoznanie uczniów z historią chorób i wielkich epidemii

Cele szczegółowe - uczeń:

- zna pojęcia takie jak: epidemia, pandemia itp.,

- zna różne choroby i ich historię,

- zapoznaje się z biografią Stanisławy Adamowiczowej.

 2) Co to jest odporność i dlaczego się szczepimy?

Cel ogólny: promowanie zdrowego stylu życia wśród uczniów

Cele szczegółowe - uczeń:

- wie czym jest odporność,

- tłumaczy dlaczego się szczepimy.

3) Higiena osobista kiedyś i dzisiaj

Cel ogólny: uczeń poznaje podstawowe współczesne nawyki higieniczne

Cele szczegółowe - uczeń:

- wie w jaki sposób zmieniły się nawyki higieniczne na przestrzeni lat,

- tłumaczy, dlaczego warto dbać o higienę i w jaki sposób to robić.

4) Co robić, żeby być zdrowym?

Cel ogólny: promowanie zdrowego stylu życia wśród uczniów

Cele szczegółowe - uczeń:

- wie w jaki sposób można dbać o zdrowie,

- wie czym jest zdrowie i dlaczego warto o nie dbać,

- uczy się odpoczywać,

- poznaje zdrowe potrawy.

 

II ETAP

Jan Czochralski - odkrywca metody pomiaru szybkości krystalizacji metali, służącej obecnie do otrzymywania monokryształów, które są podstawą do produkcji mikroprocesorów. Wynalazca stworzył także stop bezłożyskowy (metal B), który doprowadził do rewolucji w kolejnictwie. Mimo braku matury jest najczęściej cytowanym polskim uczonym. Jeden z najwybitniejszych polskich wynalazców.

       

5) Jan Czochralski - wybitny pasjonat

Cel ogólny: zapoznanie uczniów z postacią Jana Czochralskiego

Cele szczegółowe - uczeń:

- uczeń wie kim był i czym się zajmował Jan Czochralski,

- zna pojęcia takie jak: wybitny i pasjonat.

6) Odkrywamy odkrycia. Czym jest Metoda Czochralskiego?

Cel ogólny: zapoznanie uczniów z metodą otrzymywania monokryształów autorstwa J. Czochralskiego

Cele szczegółowe - uczeń:

- wie kiedy została wynaleziona, na czym polega i do czego wykorzystano słynną Metodę Czochralskiego,

- jest zaznajomiony z pojęciem odkrycia i odkrywcy,

- samodzielnie hoduje kryształy różnych soli,

- wie czym jest monokryształ krzemu i do czego może służyć.

7) Rozwój mikroprocesorów. Od kalkulatora do konsoli.

Cel ogólny: zapoznanie uczniów z pojęciem mikroprocesora i przedstawienie jego rozwoju.

Cele szczegółowe - uczeń:

- wie czym jest mikroprocesor i jaka jest jego budowa,

- wie, jaki wpływ na rozwój mikroprocesorów miała Metoda Czochralskiego,

- zna pojęcie mocy obliczeniowej,

- wie jak wyglądał rozwój mikroprocesorów w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat.

8) Metal B, czyli Jan Czochralski zmienia kolejnictwo

Cel ogólny: zapoznanie uczniów z odkryciem Jana Czochralskiego - Metalem B,  - zobrazowanie jego wpływu na kolejnictwo.

Cele szczegółowe - uczeń:

- zna jedno z największych odkryć Jana Czochralskiego, czyli   stop metalu określany mianem Metalu B,

- wie jaki wpływ Metal B wywarł na kolejnictwo,

- wie czym jest stop metalu,

- zna pojęcie transportu kolejowego i kolei dużych prędkości.

 

III ETAP

Mieczysław Bekker zajmował się m.in. nowoczesną teorią ruchu pojazdów terenowych. Autor licznych publikacji naukowych, trzykrotnie nagrodzony tytułem Honoris Causa. Przewodniczył zespołowi opracowującemu dla NASA pojazd zdolny do poruszania się po księżycu. Polski uczony był twórcą rozwiązań technicznych zapewniających pojazdowi poruszanie się po powierzchni. Jego łazik księżycowy Lunar Roving Vehicle (LRV) uczestniczył w misjach Apollo 15, 16 i 17.

       

 

9) Mieczysław Bekker i jego łazik.

Cel ogólny: zapoznanie uczniów z postacią Mieczysława Bekkera i z jego wynalazkiem
Cele szczegółowe - uczeń:
- wie, kim był i czym się zajmował Mieczysław Bekker,
- pracuje zgodnie z instrukcją i dyscyplinuje się w czasie,
- wie, czym są łaziki księżycowe i po co się je wysyła,
- podnosi poziom kreatywności i rozwija twórcze myślenie,
- rozwija zdolności manualne.

10) Historia badań kosmosu.

Cel ogólny: zapoznanie uczniów z historią badań kosmosu
Cele szczegółowe - uczeń:
- wie, czym są sondy, satelity, stacje kosmiczne,
- wie, na jakiej zasadzie działa rakieta,
- pracuje zgodnie z instrukcją i dyscyplinuje się w czasie,
- podnosi poziom kreatywności i rozwija twórcze myślenie,
- rozumie pojęcie rywalizacji.

11) Misja Apollo i lądowanie na Księżycu.

Cel ogólny: zapoznanie uczniów z historią lądowania człowieka na Księżycu
Cele szczegółowe - uczeń:
- wie, na czym polegała i jak przebiegała misja Apollo 11,
- zna podstawowe informacje i ciekawostki na temat Księżyca,
- rozwija umiejętności komunikacji i współpracy,
- podnosi poziom kreatywności i rozwija twórcze myślenie,
- uczy się działać w niestandardowych warunkach,
- pracuje zgodnie z instrukcją i dyscyplinuje się w czasie.

12) W jaki sposób powinniśmy badać kosmos?

Cel ogólny: zapoznanie uczniów z tematem badania kosmosu
Cele szczegółowe - uczeń:
- uczestniczy w debacie oksfordzkiej,
- uczy się działać w niestandardowych warunkach,
- pracuje zgodnie z instrukcją i dyscyplinuje się w czasie,
- podnosi poziom kreatywności i rozwija twórcze myślenie.

 

ETAP IV

(realizowany zdalnie od 30 III)

Gdybyśmy mieli wskazać najwybitniejszego polskiego pianistę, to Józef Hofmann z pewnością mógłby za takiego uchodzić. Już jako kilkulatek grał koncerty na całym świecie, m.in. w USA. Skąd wzięła się jego miłość do muzyki? Cóż, z pewnością wpływ na nią miał jego ojciec Kazimierz Hofmann – kompozytor, dyrygent i również pianista oraz matka – śpiewaczka. Wychowywany w takich okolicznościach szybko zapałał gorącym uczuciem do muzyki, szczególnie fortepianowej. Warto wspomnieć, że Józef Hofmann korespondował z Thomasem Edisonem, chcąc wykorzystać jego wynalazek – fonograf, do zarejestrowania swojej muzyki. Owocem wspomnianej korespondencji był niezwykle miły gest ze strony wielkiego wynalazcy. Otóż Edison wysłał gotowy fonograf Józefowi Hofmannowi w prezencie do Berlina, gdzie ten studiował. Dzięki temu jego muzyka – jako pierwsza w historii – została zarejestrowana na woskowym wałku odtwarzanym w fonografie.

* obejrzyj FILM: jak działa fonograf?

Hofmann był również wynalazcą, stworzył ponad 70 rozmaitych urządzeń, np. wycieraczki samochodowe. Jego przenikliwy umysł konstruował rozwiązania wielu codziennych problemów, z jakimi sam Hofmann musiał się zmagać. Ten niezwykły wynalazca o duszy artysty opatentował m.in. taboret z możliwością regulacji wysokości przeznaczony do gry na pianinie, czy urządzenie służące do pomiaru siły nacisku palców pianisty. Jego drugą pasją była motoryzacja, stąd wynalazki takie jak resory samochodowe, czy wspomniane wycieraczki.

ZADANIE 1

Ułóż odtwarzacze muzyczne od najstarszego do najmłodszego.

ZADANIE 2

Przyporządkuj nośniki muzyczne do odtwarzaczy z zadania 1.

uwaga: wieŻa piszemy przez Ż (przepraszam za nie swój błąd kiss ) !

ZADANIE 3

Znajdź 10 pojęć związanych z muzyką, ukrytych w poniższej wykreślance.

ZADANIE 4

Design Thinking - skutkiem działań według tej metody są innowacyjne rozwiązania, odpowiadające na rzeczywiste potrzeby ludzi.

Czy wiesz, że w 1949 roku, kiedy nie znano jeszcze przenośnych zestawów do słuchania radia, ludzie już przeczuwali, że powinno się wynaleźć takie urządzenie? Wyobrażali sobie, że mogłoby ono wyglądać na przykład tak:

The radio hat - "radiokapelusz" miał być wyposażony w antenę i światełka sygnalizujące odbiór sygnału radiowego, na czubku głowy: włącznik i regulator głośności oraz pokrętło nastawiania częstotliwości (wybierania programów), słuchawki, a we wnętrzu wypukłej części - odbiornik radiowy.

A teraz pomyśl, puść wodze wyobraźni i zaprojektuj - narysuj urządzenie, które rozwiązywałoby jakiś problem lub odpowiadało Twojej konkretnej potrzebie (coś, czego dotychczas nikt nie wynalazł, a BARDZO by Ci się przydało...).

Każdy uczestnik kółka Eureka przysyła zdjęcie swojego rysunku na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Jestem bardzo ciekawa Waszych wynalazków! Każdy przysłany pomysł = + za aktywność.

 

Oto projekt Małgosi: TELEPORTER (aplikacja na telefon)

- rzeczywiście na czasie i BARDZO by się przydało!

 

 

obejrzyj film: Jeden człowiek - wiele talentów

Józef Hofmann był, co nie ulega wątpliwości, wybitnym pianistą. Koncertował na całym świecie, choć największą sławę zdobył występami w USA. Jego drugą, równie wielką pasją była motoryzacja, której oddawał się w wolnym czasie. Mówi się, że Hofmann to wynalazca o duszy artysty (choć niektórzy uważają, że było dokładnie odwrotnie) i coś w tym jest. Opatentował on ponad 70 wynalazków, z czego najbardziej znane są wycieraczki oraz resory samochodowe. Jeśli chodzi o wycieraczki, to jego projekt został wdrożony do seryjnej produkcji w fabryce Forda, a to naprawdę wielki sukces!

Jeśli chodzi o historię polskiej motoryzacji, to jednym z ważniejszych momentów było rozpoczęcie produkcji auta o nazwie CWS T-1 w 1927 roku. Był to pierwszy polski samochód produkowany seryjnie. Ogromną popularnością cieszyły się też konstrukcje powstałe w znacznie późniejszych latach – Syrena, Nysa, Żuk, czy Fiat 126p (popularny Maluch). Niestety aktualnie na rynku nie funkcjonuje żadna polska firma oferująca samochody produkowane seryjnie.

Historia motoryzacji obfituje w wiele przełomowych wydarzeń. Jednym z takich wydarzeń było stworzenie w 1886 roku pierwszego automobilu – Benz Patent-Motorwagen Nummer 1, który został skonstruowany przez Karla Benza. Jego maksymalna prędkość wynosiła 16 km/h. Wielkim wydarzeniem było również wprowadzenie do masowej produkcji Forda T. Auto stało się niezwykle popularne, powstało ponad 15 milionów egzemplarzy.

Na przestrzeni lat w motoryzacji wykorzystywano różnego typu silniki spalinowe. Pomy-słodawcą takiego rozwiązania był francuz – Philippe Lebon. Z kolei pierwszy faktycznie działający silnik spalinowy w 1860 roku zbudował Étienne Lenoir. Aktualnie ogromną po-pularność zdobywają auta elektryczne. Prym w ich produkcji wiedzie firma Tesla.

 

**********************************************************************************

Działamy zdalnie

 

 

Zbliżamy się do podsumowania projektu

Prezentujemy naszą pracę finałową i zachęcamy do odwiedzenia

profilu projektu BYĆ jak IGNACY na fb - już niedługo głosowanie!

 

Ubiegamy się o nadanie tytułu Naukowej Szkoły Ignacego.

 

Ale to jeszcze nie koniec laughing !!!

w ramach kontynuacji naszego projektu zapraszam do obejrzenia kilku ciekawych filmów, które pozwolą Wam dowiedzieć się:


1) Co wynalazł Jan Szczepanik?


2) Kim był Kazimierz Funk?


3) Jaką tajemnicę rozwiązał Marian Rejewski?


4) Jak Henryk Magnuski usprawnił komunikowanie się?