Pomoc pp
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole polega na:
- rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia,
- rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w szkole.
Jej celem jest:
- wspieranie potencjału rozwojowego ucznia,
- stwarzanie warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu szkoły oraz w środowisku społecznym.
Potrzeba objęcia ucznia taką pomocą w szkole wynika między innymi z:
-
z niepełnosprawności,
-
z niedostosowania społecznego,
-
z zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
-
z zaburzeń zachowania lub emocji,
-
ze szczególnych uzdolnień,
-
ze specyficznych trudności w uczeniu się,
-
z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych,
-
z choroby przewlekłej,
-
z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,
-
z niepowodzeń edukacyjnych,
-
z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi,
-
z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
Korzystanie z pomocy pp w szkole jest dobrowolne *! i nieodpłatne.
Pomocy pp w szkole udzielają uczniom nauczyciele, wychowawcy oraz specjaliści (w szczególności psycholodzy, pedagodzy, pedagodzy specjalni, logopedzi, doradcy zawodowi i terapeuci pedagogiczni).
W szkole pomoc pp jest udzielana UCZNIOM w trakcie bieżącej pracy oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także na przykład w formie:
- zajęć rozwijających uzdolnienia,
- zajęć rozwijających umiejętności uczenia się,
- zajęć dydaktyczno-wyrównawczych,
- zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,
- zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu,
- zindywidualizowanej ścieżki kształcenia lub realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego,
- porad i konsultacji,
- warsztatów.
W szkole pomoc pp jest udzielana RODZICOM uczniów w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
Nauczyciele, wychowawcy oraz specjaliści:
- prowadzą obserwację pedagogiczną w trakcie bieżącej pracy z uczniami mającą na celu rozpoznanie u uczniów trudności w uczeniu się, a także potencjału ucznia i jego zainteresowań, czy szczególnych uzdolnień,
- współpracują z rodzicami ucznia oraz, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami, w tym między innymi poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
- wspierają się wzajemnie w dostosowaniu sposobów i metod pracy do możliwości psychofizycznych ucznia,
- oceniają efektywność pomocy pp i formułują wnioski dotyczące dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia,
- rozpoznają sytuację i warunki środowiska domowego, które determinują to, jak uczeń funkcjonuje.
Jeśli udzielana uczniowi pomoc pp nie przynosi efektów i nie następuje poprawa funkcjonowania ucznia, dyrektor szkoły, za zgodą rodziców, występuje do poradni psychologiczno-pedagogicznej z wnioskiem o przeprowadzenie pogłębionej diagnozy specjalistycznej problemu ucznia w celu wskazania sposobu rozwiązania tego problemu.
Pomoc pp w szkole może być udzielana z inicjatywy:
- ucznia;
- rodziców ucznia;
- dyrektora szkoły;
- nauczyciela, wychowawcy lub specjalisty, prowadzących zajęcia z uczniem;
- pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania lub higienistki szkolnej;
- poradni;
- asystenta edukacji romskiej;
- pomocy nauczyciela;
- pracownika socjalnego;
- asystenta rodziny;
- kuratora sądowego;
- organizacji pozarządowej, innej instytucji lub podmiotu działających na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
(na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych szkołach i placówkach [Dz. U. poz. 532, z 2017 r. poz. 1643 oraz z 2019 r. poz. 322] oraz Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. zmieniającego ww. [Dz.U. poz 1593 z 2022 r.])
*! objęcie ucznia pomocą jest możliwe tylko wtedy gdy jego rodzic wyraził na to zgodę - taką pisemną deklarację (elektroniczną - przez Librusa) składa się najczęściej na początku każdego roku szkolnego u wychowawcy klasy, jednak można też wyrazić lub cofnąć swoją zgodę w dowolnym momencie uczęszczania dziecka do szkoły